Apa itu Cantik?









Hai, Assalamualaikum...

Salam sejahtera kepada semua pembaca-pembaca blog avonmudah.blogspot.  Hmm, terlalu lama tidak berkata-kata, entah kenapa arini rasa ingin pula berkata-kata.. Alangkah indahnya hidup ini andai dapat meluahkan apa yang dirasa kepada insan yang setia menjadi pendengarnya.  Ahaha.. Means, uols ni pendengar setia i la ye? kakaka.. Thanks ye semua...

Bila sebut tentang kecantikan, apa yang selalu kita bayangkan? Hmm, 1) kecantikan rupa. kan? 2) baru la kecantikan dari segi yang lain-lain sebagai contoh kecantikan peribadi, perangai, akhlak, bahasa dan sebagainya.  Apapun yang anda semua bayangkan, ia adalah merujuk kepada satu makna iaitu "Cantik"...

Kecantikan itu adalah terlalu universal untuk dirumuskan tetapi adalah sangat menyeronokkan untuk dibualkan.  Kalau disebut tentang kecantikan rupa, pendapat saya, semua orang adalah cantik.  Kerana setiap orang walaupun kadang-kadang orang cakap "putih" itu lebih menarik, tetapi ada juga yang "hitam manis" tapi menawan.  Kadang-kadang orang kata, "tinggi" itu lawa, tapi ada juga yang "rendah" itu comel.  Sebenarnya, bagi pandangan saya, setiap individu mempunyai sepasang mata dan satu akal untuk melihat, menilai dan mentafsir tentang seseorang yang dilihatnya. 

Sesetengah orang melihat cantiknya seseorang itu apabila disertakan bersama tingkah lakunya.  Seperti contoh seorang gadis yang lemah lembut dikatakan cantik kerana sifatnya menyenangkan mata orang yang melihat.  Manakala seorang gadis yang kasar dikatakan tidak cantik kerana sifatnya yang tiada lemah lembut.  Namun, seperti yang kita semua sedia maklum.  Cantik itu berbeza bila ditafsirkan.  Kadang-kadang, hati kita mengakui yang dia seorang yang sangat cantik.  Tetapi memandangkan peribadinya tidak menyenangkan hati kita, kita tidak mengakui kecantikannya dan menyatakan sebaliknya.  Perkara sebegini selalu terjadi melalui "perkenalan pandang pertama".

Tetapi apa yang paling penting, kecantikan zahir sahaja tidak memadai.  Indahkan lagi ciptaan Illahi itu dengan kecantikan peribadi kita.  Barulah ia dinamakan kecantikan yang sebenarnya, luar dan dalam.  Tetapi, jika ada yang merasakan diri itu kurang sempurna dan tidak cantik, ubahlah pemikiran seperti itu dan jangan sekali-kali menghina ciptaan Illahi.. Sesungguhnya kita memang sejak azali lagi diciptakan indah oleh Illahi..  Apa jua kekurangan yang kita rasai, adalah kerana sifat "ketidaksempurnaan" yang Allah cipta dalam diri
setiap insan.  Memang kita tidak sempurna..  Namun jangan sekali-kali kita menghina diri kita mahupun orang lain kerana ia umpama kita tidak "Redha" dan "Bersyukur" dengan setiap kurniaan Illahi.  Namun bukan bermakna kita harus bangga diri.  Cukuplah sekadar bersyukur dan muhasabah diri sendiri.  Yang baik kita teruskan, yang buruk kita perbaiki..

Kecantikan selalunya hadir bersama-sama dengan keyakinan diri sendiri (self-confidence).  Memang bagus untuk sentiasa kelihatan cantik namun jangan melebihi dari hadnya.  Cantik itu haruslah berpada-pada.  Semua orang pun ingin menjadi cantik.  Tapi yang paling penting selain dari cantik adalah "kebersihan".  Untuk meningkatkan keyakinan diri, kita semua hendaklah kekal cantik dan bersih.  Jika anda adalah seorang pekerja, anda tidak mahu ke tempat kerja dengan memakai kain batik atau seluar jeans yang lusuh, baju yang kusut, muka yang berminyak, bukan? 

Cukuplah jika anda berpakaian kemas, baju bersaterika, muka disapu bedak & sedikit lipbalm sebagai penyeri bibir adalah memadai untuk kelihatan yakin kepada diri sendiri.  Bau badan adalah faktor utama yang harus di titik beratkan.  Kebanyakan kita tidak akan bau badan sendiri, tetapi teman-teman yang duduk hampir dengan kita yang akan menyedari bau badan kita itu.  Maka dengan itu, penggunaan deodorant Avon yang menggunakan pati limau nipis adalah amat sesuai untuk mencegah bau badan.  Seperti semua orang sedia maklum, limau nipis mampu menghilangkan kekotoran daki dan juga bau badan.  Apabila anda menggunanya, anda akan kekal segar sehingga ke petang tanpa mengalami masalah bau badan. 

Selain daripada itu, tambahlah sedikit semburan perfume Avon seperti Haiku / Pur Balanca / Far Away untuk menambahkan lagi keyakinan diri anda untuk memulakan hari-hari anda yang sentiasa sibuk itu.  Dan ia juga merupakan salah satu cara untuk kita kelihatan cantik dan bersih sepanjang hari.  Keyakinan itu datang daripada diri kita sendiri.  Sama-samalah kita menjaga kecantikan diri dan sentiasa menjaga kebersihan walau di mana jua kita berada. Sesungguhnya, Allah itu menyukai orang-orang yang sentiasa menjaga kecantikan dan kebersihan dirinya.  Sama-samalah kita menjaganya. 

~Wallahualam..~


2 comments: